Jak przeprowadzić lekcję o islamie?

Niedawno zdałam sobie sprawę, że tak do końca to nie mogę polegać na szkole w zakresie wpojenia moim dzieciom zasad islamskich (nawet biorąc pod uwagę możliwość mieszkania w jednym z krajów muzułmańskich). Postanowiłam poszukać pomysłów, kreatywnych materiałów dydaktycznych, które pomogłyby mi w ciekawy sposób przekazać wiedzę na temat islamu, języka arabskiego itd.
Między innymi w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie dość popularne jest nauczanie w domu tzw. homeschooling (dzieci nie chodzą w ogóle do szkoły, a mama robi za panią nauczycielkę od wszystkich przedmiotów). Ba, nawet istnieją specjalne regulowania prawne dotyczące takiej metody nauczania. Dostępne są całe systemy nauczania – chociażby np. Kinza. Zauważyłam, że osoby, które stosują ten model nauczania są szczególnie kreatywne i chętnie dzielą się swoją wiedzą. Pomyslałam, że warto skorzystać z ich doświadczenia – bo któż inny niż one, może posiadać większa wiedzę na temat nauczania i wprowadzenie zabawy do nauczania.

Czasami chcemy przekazać wiedzę naszym dzieciom lub przygotować lekcję w meczecie i czasami nie za bardzo wiemy, od czego zacząć. Myślę, że ciekawą inspiracją dla nas wszystkich, mogą się okazać doświadczenia Umm Ibrahim – oto, co ona napisała na temat:

Jak przygotować lekcję np. na temat modlitwy? (chociaż podobny schemat można zastosować w przypadku innych tematów)

1. Przygotuj szkic lekcji

2. Stwórz główne punkty – postawienie takich pytań: kto?, co?, kiedy? gdzie?, dlaczego? i jak? może okazać się bardzo pomocne. Jeżeli chcemy akurat mówić o modlitwie, te pytania mogą występować następująco:
Kto musi się modlić?
Czym jest modlitwa?
Gdzie się modlimy?
Kiedy się modlimy?
Dlaczego się modlimy?
Jak się modlimy?
Stworzenie sobie tych pytań wnosi wiele do naszej lekcji; motywuje do szukania odpowiedzi. Np. jedna z form nauczania, jest podanie pytań na zakończenie rozdziału w książce, co zastępuje podsumowanie. Dzięki temu, uczeń czytając rozdział szuka i szuka na te pytania odpowiedzi.

3. Uporządkowanie tematów
Następnym krokiem jest uszeregowanie pytań w odpowiedniej kolejności. Zanim zaczniemy mówić o tym, jak się modlimy, należy najpierw wyjaśnić czym jest sama modlitwa. I tak kolejność może wyglądać następująco:
Czym jest modlitwa?
Dlaczego się modlimy?
Kto się modli?
Gdzie się modlimy?
Kiedy się modlimy?
Jak się modlimy?

4. Dodanie szczegółów
Można stworzyć sobie tabelkę, w którą wpiszemy swoje pytania i przy tworzeniu której przyjdą nam do głowy ciekawe pomysły. Oto zarys takiej tabelki.

5. Przeprowadzenie lekcji
Po stworzeniu podwalin, czas na realizację. Możecie albo napisać szczegółowy plan lekcji (krok po kroku) lub też improwizować korzystając z przygotowanego schematu (nazwijmy ją ściągą). Niezależnie jednak od wybranego sposobu prowadzenia lekcji, musicie mieć porządny plan lub mapę, która ułatwi wam przebrnąć przez temat.

Czyż teraz nie wydaje sie to prostsze:) Niby nic, ale jak się przeczyta, to dość inspiruje i zachęca do przeprowadzenia nic tylko samych lekcji.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Inspiracje i porady. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s